Espinavell-La Presta, Camins de la Retirada

Dilluns 31 agost 2020

Distancia      15,3 km
Desnivell    1.004 m

Al febrer del 1939 uns 500.000 republicans, homes, dones i nens van travessar els Pirineus fugint del franquisme, es calcula que unes 100.000 ho van fer per el Coll d'Ares, ja que la Collada de Toses era tancada per una nevada.
Podeu trobar molta informació de la retirada de Catalunya el 1939 al Ripollès en aquest interessant blog

Si voleu anar en el mateix blog directament al dia del pas per el Coll Pregon dels últims 247 combatents de la 60 divisió de l’Exèrcit Republicà, darrera unitat combatent republicana en terra catalana, sota el Comandament del Tinent General Tisner, podeu cliclar aquí

Si voleu informació de qui va ser el Tinent General Tisner, (Avel•lí Artís-Gener), Exiliat a Mèxic del 1939 al 1964, Creu de Sant Jordi 1988, Premi Ciutat de Barcelona de Narrativa Catalana 1990, Premi d’Honor de les Lletres Catalanas 1997, podeu clicar aquí

Nosaltres avui volem recórrer un d'aquests paratges plens d’història, farem una circular Espinavell - Collada de Siern - La Presta i tornarem a Espinavell per el Coll Pregon, aquest camí que nosaltres farem avui de tornada, és el camí sentit França que van agafar la nit del 13 de febrer de 1939 els últims combatents de la 60 Divisió de l’Exèrcit Republicà.

Podeu deixar el vehicle al final de la carretera GIV-5225 just a l'entrada del poble d'Espinavell on trobarem un parell de pàrquings un a sobre de l'altre.

Per arribar a Espinavell a través de Google Maps, podeu clicar aquí.

Només sortir del pàrquing superior trobem un senyal indicador de Coll Pregon - La Presta, just al costat d'una casa refugi, la ruta comença en forta pujada per l’empedrat carrer d’Amunt (que fa honor al seu nom), forta pujada fins al final del poble on el carrer empedrat es torna una pista de terra, seguint la pista arribarem a una cruïlla de camins on  trobarem un indicador de Coll Pregon-La Presta, nosaltres no seguirem aquest indicador, ja que és per on tornarem, hem de seguir la pista que ara gira a l'esquerra (nord-oest).

La pista amb fortes pujades i trossos més plans ens portarà fins la carena fronterera que seguirem sentit oest fins a la Collada de Siern.

El Costabona a l'oest, majestuós per aquesta vessant.

Si fins Coll de Siern la tònica eren zones de prats i pastures, ara entrarem a la zona obaga (La Baga de Siern) on boscos de pins i la fageda seran el predominant.

A la Collada de Siern agafarem un fresat i marcat corriol (Pal Indicador de La Preste), aquest corriol amb forta baixada primer per un bosc de pins i després una ombria fageda (Baga de Siern) ens portarà fins una pista asfalta, ja a prop del Riu Tec, seguirem la pista asfaltada sentit est, creuarem el riu tec per un pont i arribarem als Banys Termals de la Preste.

Passarem i sortirem dels Banys Termals de la Preste seguint la mateixa carretera (D-115 a) i estarem atents uns 300 metres passats els Banys, després d'una llarga recta deixarem la carretera just on la paret que fa la vora de la carretera és oberta, aquí agafarem un corriol que baixa fins un pont que ens permet tornar a creuar el Riu Tec i arribar al petit llogaret de La Farga (La Forge).

Entre dues cases de la Farga pujarem unes escales on ja trobarem l'indicador de Coll Pregon-Tour du Mir i un altre cartell de Chemins de la Liberté. Aquest camí ens pujarà per El Clot de la Farga i després deixant el Clot i en forta pujada ens portarà fins a Coll Pregon (marques grogues i vermelles).

Només caldrà seguir el camí que en baixada ens portarà de nou a Espinavell

vam ser  Quico, Enric, Benet i Gabi

Camins plens d'historia Republicans fugint del franquisme 1939 Jueus i La Resistència fugint de la mort o la deportació 1940-1944

Si voleu baixar el track cliquey damunt l'etiqueta blanca de wikiloc

Devant del pàrquing ja trobarem el primer cartell indicador Coll Pregon-La Presta

Forta pujada pel mig del poble, Carrer d'Amunt

Final del poble seguirem per la pista fins cartell indicador Coll Pregon-La Presta, NO SEGUIREM l'INDICADOR, Anirem a l'esquerra nord-oest

Camí que ens puja fins a Coll de Siern

Deixem camí quant ja tenim devant la carena per anar directes a la carena

A la carena la seguirem sentit oest, Costabona majestuós

Coll de Siern (Cartell indicador de La Preste que seguirem)

Només sortir del Coll agafem un corriol que s'endinsa en el bosc

Bosc de pins a la part alta de la Baga de Siern

Més avall els pins donen pas a la Fageda

Banys Termals de la Presta

Sortin dels Banys seguim la carretera uns 300m, al final d'una recta just on la paret que fa la vora de la carretera es oberta agafarem un corriol

Lloc on deixem la carretera i agafem un corriol

El corriol ens baixa fins un pont per on travessarem el Riu Tec i arribarem al petit llogaret de La Farga (La Forge)

A la mateixa Farga entre dues cases pujarem unes escales i ja trobarem cartell indicador de Coll Pregon

Un corriol per un bosc preciós ens va fent guanyar alçada marques grogues i vermelles

Coll Pregon

Baixant de Coll Pregon a Espinavell

Pàrquing a Espinavell, fí de la ruta