Valllter - Nuria - Vallter

19 febrer 2020

Vallter, Coll de la Marrana, Ref. de Coma de Vaca, Coll de Torreneules, Núria, Coll del Noucreus, Tirapits, Coll de la Marrana, Vallter.

Distancia       28,4 km
Desnivell     2.297 m

Potser una circular de les més potents que tenim publicades al Blog de la zona de Vallter.

Sortir de Valler i arribar a Núria pel Ref. de Coma de Vaca i el pas dels Torreneules i tornar pel Noucreus i Coll de Tirapits és una circular que no hem de deixar escapar si tenim ganes de fer metres i les condicions son bones.

La idea principal del dia era anar a baixar cares sud buscant la neu cremeta, però el temps avui no acompanyava, arribem a Vallter i tenim el cel entelat amb un vent molest de nord,  bons ingredients per que la neu no transformi.

Sortim de Vallter (pàrquing inferior) i encarem cap el Coll de la Marrana, on ja posem grampons per arribar amb una neu molt dura.

Pensem que com tenim neu dura i ràpida, avui és un bon dia per fer metres i arribar fins a Núria.

Baixada per la Coma del Freser fins al Ref. de Coma de Vaca primer amb neu dura i a mesura que anem baixant, menys vent i neu més primavera.

A l'alçada del refugi Posem pells i pugem per la Coma de Vaca fins l’alçada de la Jaça de Dalt on encarem la pujada al Coll de Torreneules, aquesta pujada encarada pràcticament a nord ens obliga a la part alta a posar ganivetes per progressar amb més seguretat.

Al Coll de Torreneules volíem baixar  per la Coma del Clot fins al Alberg del Pic de l’Àliga, però veient que no tenim neu a la part baixa per arribar a l’Alberg, optem per fer un franqueig (neu dura)per passar a l’altra banda del Serrat de la Coma del Clot i baixar per  la Baga de les Molleres fins a Núria.
A mesura que anem perdent alçada i no ens pica tant el vent  anem trobant bona neu primavera.

Canvi de pells a Núria i pugem amb bona neu primavera fins al Coll del Noucreus sense necessitat de posar ganivetes, abans d’arribar a la carena ja ens abriguem veient com el vent va bufant la neu.

Baixem amb pells fins Coll de Carança on passem directament a grampons(carena amb neu molt dura i fort vent, aquell que et tira la neu a la cara i fot mal. No traiem grampons fins la Cabana de Tirapits (la porta de la cabana totalment colgada de neu) on  protegits del vent canviem a esquís i baixem fins Aigots Podrits (ja sense sol i neu molt endurida, d’aquella que t’has de comptar les dents per veure si les tens totes).

A Aigots Podrits tornem a posar pells, aquí amb bon sol i arrecerats del vent trobem bona neu primavera.
Pugem al Coll de la Marrana on ja traiem pells i baixem fins al pàrquing ja sense sol amb neu endurida.

Resum = Llarga i potent circular on haurem de posar pells 4 cops.
Neu dura a cotes altes per efecte del vent i el cel entelat i bona neu primavera a cotes baixes arrecerades del vent.

Avui les condicions ens han fet passar a grampons 2 cops (Coll de la Marrana i el tros de la carena del Coll de Carança a Tirapits) i un cop posar ganivetes (últim tros de pujada al Coll de Torreneules).
Tot això ens fa disparar el temps 7h58m

Vam ser Enric i Gabi

si voleu baixar el track, cliqueu damunt l'etiqueta blanca de wikiloc

Sortim de Vallter on ens trobem amb els amics Joan i Arcadi que la setmana passada van fer la circular que farem nosaltres avui

Arribant al Coll de la Marrana, neu molt dura (grampons)

Traiem pells al Coll de la Marrana ja mirant cap a la Coma del Freser

Baixant cap a la Coma del Freser i Ref. de Coma de Vaca. A l'esquerra el Puig de Pastuira

A l'alçada del Ref. de Coma de Vaca posem pells per pujar per La Coma de Vaca cap el Coll de Torreneules

Arribant al Coll de Torreneules neu dura (ganivetes)

Al Coll de Torreneules

A l'alçada de la Coma del Clot veiem que no tenim continuïtat de neu per arribar l'Alberg del Pic de l'Aliga, fem un franqueig per passar a l'altre banda del Serrat de la Coma del Clot (neu dura)

Baixem a Núria per La Baga de les Molleres (perdent alçada ja trobem bona neu primavera)

A Núria, tornem a posar pells

Pujant per la Coma del Noucreus (bona neu primavera)

Arribant al Coll del Noucreus

A la carena entre el Coll del Noucreus i el Coll de Tirapits (grampons)

A la Cabana de Tirapits, aquí no ens dona el sol (neu endurida)

Pujant al Coll de la Marrana, boires a la Coma del Freser

Coll de la Marrana, traiem pells per baixar a l'estació (baixada sense sol, neu endurida)