Vallter volta al Costabona

13 febrer 2020

Vallter, Portella de Mentet, Roca Colom, Coma del Tec, Costabona, Pla de Mascarell, Serrat de la Balmeta, Roca Colom, Vallter.

Distancia      20,0 km
Desnivell     1.471 m

Seguint les bondats de com estaven aquestes baixades fetes aquest últims dies pels amics de Aire de Muntanyes i Sortides a Muntanya ens anem a fer aquesta gran volta per la zona del Roca Colom i Costabona, amb dos espectaculars descensos a cara sud, La Coma del Tec i La sud del Costabona, amb una neu cremeta espectacular (quasi indecent) la primera baixada  i cremeta i després primavera molt bona la sud del Costabona.

A la nit hem tingut un bon re gel i pel matí un bon sol sense vent, el que ha permès que primer per la nit s’endurís la capa de neu i després amb el sol és posés en neu cremeta i després ens passes  a primavera.

Sortim de Vallter no fem el franqueig a la Portella de Morens per que ho trobem gelat i ens estimem més pujar cap a la Portella de Mantet, fem tot el Pla de Coma Armada sense treure pells fins la Roca Colom.

Fem un descens amb neu cremeta de pel•lícula per tota la Coma de Tec fins la cota 2.100.

Tornem a posar pells i pugem directes al Costabona per un tub força dret i duret, sense posar ganivetes, però un tros hem de tibar de ronyons per no posar, com alternativa podem recular una mica per la Coma del Tec i a l’alçada del Roc de la Mort de l’Escola fer una pujada més tranqui-la cap el Coll de Pal i Costabona .

Baixada del Costabona pel Torrent de Mascarell amb  bona neu cremeta primer i després primavera i ja buscant  el Serrat de la Balmeta per tornar al Roca Colom i Vallter, la baixada de la Portella de Morens a Vallter amb bona neu primavera fins l’estació.
La tornada de la Roca Colom a Vallter per tot el Pla de Coma Armada si que es fa una mica pesadeta(es el tribut).

Gran sortida i gran volta que ara es troba amb unes condicions immillorables.

Cal remarcar que la baixada del Costabona nosaltres la fem pel Torrent de Mascarell, amb un risc d’allau d’Institut  Cartogràfic de nivell 1 per sota de la cota 2.400.

La baixada tan sigui pel Torrent de Mascarell com pel Clot de la Font de Fra Joan s’han de baixar amb neu molt estable, les pales que baixen del Coll de Pal són molt dretes i quant baixen escombren els torrents, no seria la primera vida que se’n porta aquella pala.

La alternativa molt bona amb risc d’allau més alt és baixar del Costabona totalment a sud per tot el llom cap a les Roques de Mercer i la Collada Fonda, després seguiríem la pista per anar a buscar el Serrat de la Balmeta per pujar pel seu llom amb seguretat de nou a la carena que ens portarà al Roca Colom

Vam ser Enric i Gabi

Si voleu baixar el Track, cliqueu damunt l'etiqueta blanca de wikiloc

Pujant cap a la Portella de Mentet

Pel Pla de Coma Armada

Davant ja tenim el Roca Colom

Descens amb neu cremeta espectacular per la Coma del Tec

Baixem fins cota 2.100 on tornem a posar pells

Agafem aquest tub força dret que puja directa al Costabona

Part alta del Tub

Al cim del Costabona

Descens del Costabona, primer neu cremeta i després primavera

Anem a buscar el Serrat de la Balmeta

Arribant al Serrat de la Balmeta per pujar pel seu llom