BTT – Volta a la Serra d’Ensija

Dijous 27 octubre 2022

Vallcebre, Font Freda, el Portet, Les Collades, Portell dels Terrers, Peguera, Creu de Fumanya, Jaciment Paleontològic de Fumanya, Vallcebre.

Distancia         33,3 km

Desnivell    1.246 m

La Serra d’Ensija, amb un ambient captivador, unes panoràmiques meravelloses i amb el Pedraforca com a teló de fons, és una petita i poc coneguda joia del Prepirineu català.

Esta situada a l’Alt Berguedà, entre la Serra del Verd a ponent, el Cadí i el Pedraforca al nord i els Rasos de Peguera al sud.

Avui us proposem una circular amb BTT a la Serra d’Ensija, una ruta on gaudir plenament dels seus boscos i dels seus paisatges, una ruta que no cataloguem de fàcil, a la seva distància i el seu desnivell positiu, hem d’afegir  la pujada mantinguda fins el Portet (1.828m), la tornada del Portet a Vallcebre una mica trencacames, i si al Coll de Fumanya optem per deixar la carretera (que també ens baixaria a Vallcebre) i optem per  baixar pel corriol, tot i que la primera part és molt ciclable i divertida, l’última part a partir de l’alçada de les Cingles de l’Empalomar es torna més endurera i tècnica, on amb el nostre nivell de enduro molt bàsic ens ha fet falta posar peu a terra en diversos llocs.

La ruta surt del poble de Vallcebre i agafa una bona pista cap al petit llogaret de La Barceloneta amb 4 cases disseminades, continuem sempre per bona pista en alguns llocs amb fort desnivell que ens portarà fins al pàrquing de l’àrea  de la Font Freda, lloc habitual on comença la ruta a peu per pujar al Refugi d’Ensija, aquí seguirem la carretera asfaltada uns 200m per tornar a agafar una bona pista a l’esquerra (oest) que ja no deixarem fins la Portet.

Al Portet deixarem a l’esquerra (est) un corriol ( GR-107) per baixar recta avall (sud-est) per uns prats  verds on gaudirem d’un descens bucòlic, hem d’anar a buscar una pista que veiem més avall, el primer tros de la pista és tant pedregós que ens obliga a baixar uns metres de la bici, seguirem la pista (sud) fins al Coll Molar on agafarem la pista de l’esquerra (est), ens tornem a creuar amb el GR-107 que seguirem i ens portarà sempre per bona pista fins el despoblat de Peguera (antic poble miner i on nasqué Ramon Vila Capdevila, anomenat Caracremada el darrer maquis català).

Passem el despoblat de Peguera i seguim per la pista (GR-107) fins la Font de Cal Coix on cal deixar el GR-107 que baixa cap al Santuari de Queralt,  per pujar (esquerra, nord-oest) fins al Pla de la Creu de Fumanya.

Del Pla de la Creu de Fumanya seguirem tant per carretera o pista (nosaltres optem per opció pista) fins al Coll de Fumanya, on hem de tornar a decidir si volem baixar per carretera fins Vallcebre o bé agafar el corriol (nosaltres optem pel corriol) que baixa fins Vallcebre.

Cal destacar que la primera part del corriol és fàcil i divertit i arribant a l’alçada de les Cingles d’Empalomar es torna més pedregós, difícil i endurer.

Vam ser Enric, Quico, Benet i Gabi.

Nosaltres vam fer un bon menú al Restaurant  la Rectoria de Vallcebre (punt d’inici i final de la ruta) on prèviament havíem reservat, si voleu més informació de La Rectoria de Vallcebre podeu fer clic aquí.

Si voleu veure com arribar al lloc d’inici de la ruta a través de Google Maps podeu fer clic aquí.

Com hem comentat abans en el despoblat de Peguera va néixer Ramon Vila Capdevila, anomenat Caracremada el darrer maquis català, en el seu honor una ruta, La Caracremada, uneix les principals muntanyes del Pre-pirineu de l’Alt Berguedà i l’Alt Solsonès.

Nosaltres tot i que no la tenim ressenyada al Bloc (encara no el teníem) l'hem pogut gaudir i us assegurem que sortireu contents de fer-la, si voleu més informació de la Ruta del Caracremada podeufer clic aquí.

Si voleu baixar el Track feu Clic a l'etiqueta blanca de Wikiloc

Bona pista i fortes rampes pujant cap a l'Àrea de la Font Freda

Pujant cap a la Font Freda

Bones vistes del Pedraforca durant tota la pujada

a l'Àrea de la Font Freda hem d'agafar un altre bona pista que ens pujarà fins el Portet, amb bones vistes a la Gallina Pelada, punt culminat de la Serra d'Ensija

Arribant al Portet

Baixant del Portet per uns prats bucòlics

Estem a l'altra banda de la Serra d'Encija, continuem baixant pels prats buscant una pista que podem veure més avall

el GR 107 va just per sota de la cinglera

A l'alçada de Cal Sec tenim una bona vista de la Roca Gran de Ferrús

Tornem a agafar el GR 107 que per bona pista ens portarà fins al despoblat de Peguera

Arribant a Peguera

Paradeta per contemplar el poble i el Roc de Peguera

Seguim la pista fins la Font del Coix on deixem el GR 107 i agafem una forta rampa a l'esquerra (nord-oest) que ens pujarà fins al Pla de la Creu de Fumanya

Del Pla de la Creu de Fumanya seguirem fins al Coll de Fumanya on buscarem un corriol per baixar fins Vallcebre

Tot i que la primera part del corriol és fàcil i diverti l'ultima part es torna més pedregós, difícil i endurer

El corriol enllaça amb una pista d'accés a unes cases, hem de deixar la pista just sota de Cal Corrent per agafar un camí que marxa a l'esquerra, passarem al costat d'una banyera, ja molt a prop de Vallcebre.